Mjölkfri amning

Vissa komjölksproteinallergiska barn är så känsliga för mjölkprotein att de reagerar på rester av komjölksprotein i modersmjölken om den ammande mamman ätit mjölk. Det gäller långtifrån alla komjölksproteinallergiska barn, men det händer att ammande mammor får rådet från BVC att undvika mjölk under några veckor, för att se om det har positiv effekt. Om det visar sig ha det, får den ammande mamman fortsätta äta en mjölkfri kost. Nedan följer samlade råd och tips skrivna av Leg. Dietist Sara Ask.

Råden ger vägledning till en helt komjölksproteinfri kost för de som har fått en mjölkfri diet rekommenderad av läkare/dietist. Rådgör alltid med ditt barns läkare/dietist om hur strikt just du behöver vara.

Varför räcker det inte att välja låglaktos­produkter?

När man ammar går små mängder protein från maten man äter över i bröstmjölken. Om ett ammande barn får besvär av att mamman äter mjölkprodukter är det mjölkprotein och inte mjölksocker (laktos) som orsakar besvären. Laktosfria produkter baserade på mjölk innehåller lika mycket mjölkprotein som vanliga mjölkprodukter och kan därför inte ingå i en komjölksproteinfri kost. Laktosintolerans debuterar vanligen tidigast i skolåldern och är ingen allergi utan beror på en begränsad förmåga att bryta ner laktos.

Förslag på bra mjölkfri mat

Traditionell svensk mat innehåller ofta mjölk i någon form. Men det finns mycket gott som inte innehåller mjölk också! När det gäller flingor, müsli, leverpastej, korv, köttbullar och liknande produkter har de stora företagen allergiinformation på sina hemsidor. Där går det att se vilka sorter som är mjölkfria. Det finns mer att välja på än man kan tro

Frukost/mellanmål

Smoothie gjord på frukt och havredryck, avokadohalvor, mjölkfri smörgås (se påläggsförslag), mjölkfria pannkakor, havregrynsgröt med sylt och havre-/sojadryck, havre- eller sojayoghurt med mjölkfri müsli eller mjölkfria flingor, kokt ägg, omelett utan mjölk/grädde, äggröra, fruktsallad, fruktsoppa eller fruktkräm.

Tycker du inte om svart kaffe?
Prova sojadryck! För att den inte ska skära sig, häll i sojadrycken först och därefter kaffet, då brukar det gå bra. Att värma sojadrycken lite kan också fungera.

Matfett

Mjölkfritt margarin (gärna D-vitaminberikat) eller matolja, t ex rapsolja eller olivolja. Många vanliga margariner är mjölkfria.

Pålägg

Naturligt mjölkfria alternativ 
Skivade grönsaker t ex avokado, tomat och gurka, marmelad, skinka, kalkon, skivat ägg, kall kokt skivad potatis. Guacamole, hummus, tapenade och äkta majonnäs innehåller normalt inga mjölkprodukter.

Välj mjölkfria alternativ av (läs innehållsdeklarationen)
Margarin, leverpastej, kaviar, köttbullar eller påläggskorv.

Stuvningar, såser och röror

För att göra stuvning och sås, använd till exempel grönsaksspad, kött-/fisksky, havre-/sojagrädde eller kokosmjölk. Goda röror går att göra av äkta majonnäs eller av vegetabiliska alternativ till crème fraîche gjorda av till exempel havre eller soja. (Finns ofta i mejeridisken.) Guacamole, hummus och tapenade är andra goda röror som normalt sett är mjölkfria.

Tårta, bullar och kakor

Ta en titt i affärens frysdisk, där finns en hel del mjölkfritt, bl a bullar och kladdkaka. Bakar du själv, ersätt smör med mjölkfritt margarin, ersätt mjölk med havre- eller sojadryck och ersätt grädde med havre-/kokos- eller sojagrädde. Välj mjölkfritt ströbröd och mörk mjölkfri choklad. Blanda kokmarsanpulver (mjölkfritt) med havredryck till god marsankräm.

Praktisk tips vid speciella situationer

När man är på resande fot, ska gå på restaurang eller bli bortbjuden, kan man behöva tänka till lite extra. Här finns tips hur man kan göra vid de speciella situationerna.

På resande fot

Juice och frukt är lätt att få tag på, men för matigare alternativ är det enklast att ta med eget, t ex pastasallad med grönsaker och rent kallskuret kött.

Utomlands

Specialkost för flyg beställs i samband med att resan beställs, men är resan lång kan det vara en bra idé att ta med egen mat för säkerhets skull. På www.transportstyrelsen.se finns information om regler och eventuella intyg för egen mat. Boka gärna boende med eget kök. En mattermos är bra att ha på utflykter för egen lagad mat.

Astma och allergiförbundets sida matallergikortet.se finns möjlighet att skräddarsy allergikort på ett 30-tal olika språk.
Matallergikortet är gratis för den som är medlem i Astma och allergiförbundet

På café

Stora café-/matkedjor har ofta bra information om innehållet i sitt utbud om man frågar. Det brukar finnas något mjölkfritt alternativ samt mjölkfri kaffe latte, juice och frukt.

Som gäst

Betona att maten måste vara fri från mjölkprotein och inte laktos. Ge tips på mjölkfria rätter/produkter. Erbjud dig att ta med eget om du känner dig osäker.

På restaurang

Restauranger måste enligt lag kunna uppge om maten innehåller mjölk och de får inte skylla på okunskap. Betona för säkerhets skull att maten måste vara fri från mjölkprotein och inte laktos. Be gärna kyparen repetera vad du beställt för att vara säker på att du uppfattats korrekt. Påminn gärna om att maten inte får vara tillagad i smör.

Läs innehålls­deklarationen

Enligt EU:s märkningsregler ska det alltid tydligt framgå av ingrediensförteckningen vad ett förpackat livsmedel innehåller. I en ingrediensförteckning står ingredienserna i fallande ordning efter vikt. Det betyder att det finns mest av det som står först och minst av det som står sist. Från och med december 2014 ska mjölk (och några andra ingredienser som relativt ofta orsakar allergiska symtom) lyftas fram genom fet stil, stora bokstäver eller annat förtydligande. Mjölk får till exempel inte döljas i ordet ”ströbröd” utan ska då lyftas ut, exempelvis så här: ”ströbröd (mjölk)”.

Mjölk kan dyka upp på många ställen, så ta för vana att läsa ingrediensförteckningen. Se upp med följande produkter, där mjölk kan ingå:

Animaliskt fett Cottage Cheese (Keso) Crème Fraîche
Fil och filprodukter Fetaost Färskost
Glass Grädde (-pulver) Gräddfil
Kasein/kaseinat Kulturmjölk Kvarg (Kesella)
Laktos* Margarin Mesost
Messmör Mjukost Mjölk (-pulver)
Mjölkalbumin Mjölkprotein Mjölkäggvita
Mjölkchoklad Nougat Ost
Skummjölk (-pulver) Smältost Smör
Ströbröd Torrmjölk Vassle
Välling Yoghurt

Får-, get- och buffelmjölk innehåller protein som liknar det som finns i komjölk och bör därför också undvikas.

*Laktos som ingrediens i medicin är ren och behöver inte undvikas.

Observera att listan inte är heltäckande. Detta är exempel på vanliga ingredienser som innehåller mjölk.

Allergimärkning på restaurang

Livsmedel som säljs i lösvikt eller på restaurang behöver inte märkas. Då är det istället viktigt att fråga om maten innehåller mjölk. Du har rätt att få veta om mat på restaurang och mat som säljs i lösvikt innehåller mjölk. Restauranger och andra som lagar mat som inte är färdigförpackad måste kunna uppge om maten innehåller mjölk och de får inte skylla på okunskap.

Tips och goda råd

Vilka är fällorna man ska försöka att undvika? Och vilka trick finns för att göra livet utan mjölk så gott och näringsrikt som möjligt?

Ta hjälp

Finns baksugna mor- och farföräldrar till hands? Ta hjälp av dem, de har kanske mer tid över att baka en laddning mjölkfritt bröd eller något annat gott. På samma gång lär de sig att hantera det mjölkfria.

Recepttips

  • Gör egen havresmoothie på t ex mixad banan, bär och havredryck, alternativt blanda havredrycken med lite nektar- eller juicekoncentrat.
  • Krämig avokadodipp görs på mosad avokado, vitlök och lite örtsalt.
  • Till pannkakor kan mjölken ersättas med havredryck. Tänk på att steka i rapsolja eller mjölkfritt margarin.

Naturligt mjölkfri mat

Låt dig inspireras av kokböcker från andra matkulturer där mjölk, ost och smör är en sällan förekommande ingrediens, t ex det kinesiska, vietnamesiska, japanska, thailändska eller koreanska köket.

Luriga fallgropar

Chips, choklad, köpta maränger, panerad mat, pulver- sås, pulversoppa och andra halv- och helfabrikat kan innehålla mjölk, så läs innehållsdeklarationen. Det är också lätt hänt att välja mjölkfria råvaror men av misstag t ex steka dem i smör.

Energiförstärkare

Det kan hända att ens energiintag minskar, i samband med att man börjar utesluta mjölk. Detta eftersom mjölkprodukter annars bidrar med mycket fett i kosten. Om det är svårt att få i sig tillräckligt med mat, prova något av detta:

  • Ta gärna dubbla pålägg på smörgåsen.
  • Gör en vinägrettdressing till salladen.
  • Ringla mjölkfritt flytande margarin över nykokta grönsaker – det blir inte bara energirikare, utan även väldigt gott.
  • Fokusera mer på ”riktig mat” än på sallad och grönsaker.
  • Kom ihåg mellanmålen. Även fikabröd äknas som en energikälla för den som har svårt att få i sig tillräckligt.
  • Blanda en egen energiförstärkt smoothie: vispa eller skaka ihop 1 dl berikad havredryck, 1 msk rapsolja och 3⁄4 dl mango-bananpuré. Det blir en läskande god smoothie, som ger nästan en tiondel av det genomsnittliga energibehovet vid amning, samt C-, D-vitamin, kalcium och lite annat smått och gott.

Dietistkontakt

Eftersom den som ammar har ett extra stort näringsbehov, kan det ända att den mjölkfria kosten inte kan möta behovet av framförallt B-vitaminer, D-vitamin och kalcium. Det är en utmaning att amma och äta specialkost och samtidigt få i sig tillräckligt av det som behövs för att orka med livet med en liten bebis. Man kan be BVC-sköterskan om att få träffa en dietist för vägledning och individanpassade råd.